|
Czech Art Nouveau jewel
Dušková, Marie ; Mergl, Jan (advisor) ; Matějovičová, Petra (referee)
The aim of this work is to deal with important artists of the Czech Art Nouveau jewel and rate their creation. These important artists are: Emanuel Novák, František Anýž, Václav Němec, Josef Ladislav Němec, Marie Křivánková and Emanuel Karč. While describing these artists I outlined their lives and tried evaluate their work in the field of jewellery from an artistic point of view. First, in my work I depicted the situation and artists in their field in Europe, England and America. I mentioned new materials, techniques and motifs of Art Nouveau, too. In the following part of my work I dealt with the situation in Bohemia, including an education system, with which these artists are mostly associated. In the final part of my work I dealt with these artists and their creation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Work with professional text on secondary vocational school
Železná, Petra ; Kvítková, Naděžda (advisor) ; Minářová, Eva (referee) ; Šindelářová, Jaromíra (referee)
Das Thema der Dissertation betrifft die Rezeption und Produktion des Fachtextes an der mittleren Fachschule. Der Schwerpunkt liegt überwiegend in der Rezeption des Fachtextes. Das Ziel der Dissertation ist es, das Niveau der rezeptiven Fähigkeiten der tschechischen Mittelschüler beim Lesen des Fachtextes und bei seiner Analyse festzustellen. Die Forschung wurde an 6 tschechischen medizinischen Fachschulen realisiert. In dem theoretischen Teil der Dissertation wird die Kooperation des Sprachund Fachunterrichts an der konkreten medizinischen Fachschule erwähnt. Dieser Teil behandelt auch die Problematik des Textes, insbesondere die mehrdeutige Begriffsbestimmung, die spezifischen Aspekte der Fachsprache (die Fachwörter, der Textaufbau, die Subjekte des Textes - der Autor und der Empfänger), die Textanalyse und ihre Bedeutung im Sprachunterricht. Prinzipiell ist die Frage der Erziehung zum Textverständnis und zu seiner Interpretation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
The beginnings and development of education in Jindřichův Hradec
ŠIMKOVÁ, Lucie
The work deals with the origins of development of education in the town of Jindřichův Hradec (Neuhaus, Nova Domus). It briefly describes the history of the city, and it mentions the development of the school system in Bohemia. The study follows the development of educational facilities in Jindřichův Hradec from its beginnings in the Middle Ages up to the climax in the form of the University. The greatest attention is paid to the local pride of education - "grammar school" with its more than four hundred-year-old history - while trying not to miss any of the schools that arose in the town over the centuries. The study demonstrates the importance of Jindřichův Hradec as the school centre of more than regional significance.
|
|
The preparedness of students of commercial Academy for future employment
Novotná, Eva ; Krpálek, Pavel (advisor) ; Urbanová, Alena (referee)
This diploma thesis deals with preparedness of students of commercial Academy for their future employment. The object of research was Commercial Academy and Language school of Trebic. In present time the most of the students continue their studies on universities or college. My main interest was if the students of third class know the profile of graduate, the possibilities of future employment, if they find the present teaching system sufficient and if they applied any changes. The thesis also contains the view of teachers. As I am a former graduate and present teacher on this commercial Academy my main goal was to catch the both points of view. The thesis also shortly describes the implementation of state final exams and the system of high school's financing.
|
| |
| |
|
Rozvoj morálního usuzování v ekonomickém vzdělávání
Kučerová, Marie ; Dvořáček, Jiří (advisor) ; Helus, Zdeněk (referee) ; Králíček, Vladimír (referee)
Popsaný výzkum se zabývá rozvojem morálního usuzování studentů obchodních akademií a jeho korelací s věkem a studovaným ročníkem. Zároveň ověřuje hypotézu, že u studentů obchodních akademií se objevuje existence tzv. ?segmentované morálky?, tj. studenti uvažují o morálních dilematech profesního (ekonomického) prostředí na jiné úrovni morálního usuzování než je tomu u morálních dilemat rodinného prostředí. Provedený výzkum se opírá o Kohlbergovu teorii šesti stupňů morálního usuzování. Má přispět k rozboru problematiky morálního usuzování a více se zaměřit na rozvoj morálního usuzování prostřednictvím odborného vzdělávání. Na základě ověření stanovených hypotéz jsou vymezeny přínosy pro odbornou pedagogickou činnost a jsou definovány předpoklady vyučujícího k výchově morálního intelektu. Jejich vymezení vyplývá z Kohlbergovy teorie rozvoje morálního usuzování a odvozených stupňů. K vytvoření kompletních kompetencí vyučujícího je nutné zajistit kromě pedagogické a odborné způsobilosti také způsobilost etickou.
|